Ustawodawca w Polsce narzuca obowiązek posiadania obowiązkowego ubezpieczenia w kilku przypadkach.
Najbardziej znanym wszystkim jest posiadanie obowiązkowego ubezpieczenia posiadaczy pojazdów mechanicznych czyli w przypadku zakupu pojazdu kierowca musi wykupić Polisę OC, bez niej Ubezpieczeniowy Fundusz Gwarancyjny może naliczyć kary.
Obowiązkowe ubezpieczenie odpowiedzialności cywilnej musi również okazać między innymi Przedsiębiorca prowadzący działalność z zakresu usługowego prowadzenia ksiąg rachunkowych.
Podstawą prawną jest tu:
- Ustawa z dnia 22 maja 2003 r. o ubezpieczeniach obowiązkowych, Ubezpieczeniowym Funduszu Gwarancyjnym i Polskim Biurze Ubezpieczycieli Komunikacyjnych
- Rozporządzenie Ministra Finansów z dnia 6 listopada 2014 r. w sprawie obowiązkowego ubezpieczenia odpowiedzialności cywilnej przedsiębiorców wykonujących działalność z zakresu usługowego prowadzenia ksiąg rachunkowych
- ustawa z dnia 29 września 1994 r. o rachunkowości
Co obejmuje obowiązkowe ubezpieczenie odpowiedzialności cywilnej z tytułu prowadzenia ksiąg rachunkowych?
Przede wszystkim Rozporządzenie narzuca wysokość sumy gwarancyjnej na jaką Przedsiębiorca musi być ubezpieczony, mianowicie jest to kwota 10 000 EURO.
Rozporządzenie określa również zakres ubezpieczenia. Zgodnie z § 2. 1. Rozporządzenia: Ubezpieczeniem OC jest objęta odpowiedzialność cywilna przedsiębiorców, za szkody wyrządzone w następstwie działania lub zaniechania ubezpieczonego, w okresie ubezpieczenia, w związku z prowadzoną działalnością.
Zapis jest bardzo szeroki i ogólny, dlatego też w kolejnym ustępie paragrafu 2 Rozporządzenia, Ustawodawca określa szkody, za które Ubezpieczyciel nie będzie odpowiedzialny i są to przede wszystkim:
- szkody wyrządzone osobom bliskim
- szkody polegające na zapłacie kar umownych
- szkody powstałe wskutek aktów terroru, zamieszek, stanu wojennego, działań wojennych.
Termin ubezpieczenia
Zgodnie z rozporządzeniem obowiązek ubezpieczenia odpowiedzialności cywilnej z tytułu prowadzenia ksiąg rachunkowych powstaje nie później niż w dniu poprzedzającym dzień rozpoczęcia wykonywania działalności. Brak obowiązkowego ubezpieczenia, zgodnie z art. 79 pkt 7 ustawy o rachunkowości, powoduje nałożenie grzywny, w najgorszym przypadku kary ograniczenia wolności.
Rozszerzenie ubezpieczenia
Ubezpieczyciele dają możliwość rozszerzenia obowiązkowego ubezpieczenia odpowiedzialności cywilnej z tytułu prowadzenia ksiąg rachunkowych. Przede wszystkim, rozszerzenia polisy o:
- Ubezpieczenie nadwyżkowe, oznacza to, że jeśli dla biura rachunkowego 10 000 EURO jest niską sumą gwarancyjną, może skorzystać z ubezpieczenia nadwyżkowego, dodatkowego tj. w tym samym zakresie jednak na wyższą sumę ubezpieczenia. Z takiej opcji korzystają przede wszystkim biura rachunkowe, które osiągają obroty w ciągu roku ponad 100 000 PLN
- Ubezpieczenie odpowiedzialności cywilnej przedsiębiorcy prowadzącego obsługę kadrowo-płacową. Z tej opcji korzystają firmy, którzy prowadzą obsługę kadrowo-płacową dla swoich klientów. Obsługa kadrowo-płacowa to czynności takie jak: obliczanie wynagrodzeń, premii, obliczanie składek na ubezpieczenie zdrowotne, społeczne jak również na Fundusz Pracy, Fundusz Gwarantowanych Świadczeń Pracowniczych, obliczanie potraceń z tytułu zajęć komorniczych
- Ubezpieczenie czynności doradztwa podatkowego. Rozszerzenie to dotyczy Firm, które zajmują się doradztwem podatkowym, do których czynności można zaliczyć prowadzenie ksiąg podatkowych, zeznań i deklaracji podatkowych czy udzielenie pomocy w tym zakresie
- Ubezpieczenie szkód w dokumentach, z tytułu ich zniszczenia lub uszkodzenia. Jest to dodatkowe rozszerzenie ubezpieczenia do każdego z w/w zakresu ubezpieczenia. Ubezpieczenie obejmuje szkody w dokumentach osób trzecich, za które Ubezpieczony odpowiada, są to szkody polegające przede wszystkim na odtworzeniu zniszczonych dokumentów.
Kto oferuje obowiązkowe ubezpieczenie odpowiedzialności cywilnej dla Przedsiębiorców prowadzących księgi rachunkowe?
Oferta ubezpieczenia powinna zostać przedstawiona przez każdego Ubezpieczyciela, działającego na terenie Polski, jednak nie zawsze tak jest. Zdarza się, że Towarzystwa, które nie są zainteresowane ryzykiem, oferują ubezpieczenie w wysokości sumy gwarancyjnej, czyli składka ubezpieczenia wynosi 10 000 EUR.
CO JEST WAŻNE !
W ubezpieczeniach występuje pojęcie triggera, czyli określenie, który moment zajścia wypadku ubezpieczeniowego będzie objęty ubezpieczeniem.
W ubezpieczeniu obowiązkowym funkcjonuje trigger act committed, czyli odpowiedzialność za szkodę przypada na tego Ubezpieczyciela, który ubezpieczał Biuro Rachunkowe w momencie zaistnienia pierwotnego działania, które spowodowało szkodę, np.: doszło do niewłaściwego sporządzenia ksiąg rachunkowych, szkoda ujawniła się po 2,5 roku. Szkodę z tego tytułu pokryje Zakład Ubezpieczeń, który ubezpieczał Biuro Rachunkowe w momencie wyliczenia składek na ubezpieczenie społeczne.
W ubezpieczeniu dobrowolnym może wystąpić też trigger loss occurrence, ponieważ ubezpieczenia odpowiedzialności cywilnej z tytułu prowadzenia działalności tak są konstruowane. Trigger loss occurrence mówi o tym, że wypłatę odszkodowania wypłaca ten Zakład Ubezpieczeń, który ubezpieczał Firmę w okresie powstania, ujawnienia się szkody.
Ważne jest, aby dobrowolne ubezpieczenie, które bazuje na ogólnych warunkach ubezpieczenia Towarzystw Ubezpieczeniowych, a nie na Rozporządzeniu Ministra Finansów, było określone na tym samym triggerze, aby w momencie powstania szkody nie było wątpliwości, że zdarzenie wyrządzające szkodę będzie objęte ubezpieczeniem i nadwyżka ponad sumę gwarancyjną będzie wystarczająca do pokrycia szkody. Jeśli potrzebują Państwo pomocy w obowiązkowym ubezpieczeniu Przedsiębiorców prowadzących księgi rachunkowe, czy Projektantów zaangażowanych w Kontrakty Budowlane, zapraszamy do kontaktu z naszymi specjalistami, pomogą doradzić i określić wymagany zakres ubezpieczenia.
