Prowadząc działalność gospodarczą Przedsiębiorca może napotkać wiele niespodziewanych sytuacji, za które jest odpowiedzialny oraz na takie, na które nie miał wpływu i były od niego niezależne. Dlatego też, świadomi Przedsiębiorcy korzystają z różnego rodzaju ubezpieczeń, aby wszystkie sytuacje, które mogą go zaskoczyć, były sfinansowane z posiadanej polisy. 

Co zrobić w przypadku szkody?

Nie ma znaczenia z jakiego ryzyka szkoda została zgłoszona, jaki jest jej rozmiar, kto jest sprawcą, a kto poszkodowanym, procedura jest prosta – szkodę należy zgłosić do Towarzystwa Ubezpieczeniowego.   

Jak to zrobić?

Są trzy możliwości:

  1. formularz dostępny na stronie www danego Towarzystwa
  2. telefonicznie
  3. przez adres e-mail

Niektóre Towarzystwa korzystają np. tylko z formularza na stronie internetowej. Jest to z jednej strony idealne rozwiązanie, ze względu na możliwość zastanowienia się jak zgłosić szkodę. Z drugiej strony, niektóre pytania, przy wypełnianiu formularza, mogą nie być do końca jasne i zrozumiałe.

Telefonicznie zgłaszane są głównie szkody komunikacyjne, ze względu na fakt, że wiele niespodziewanych sytuacji może się wydarzyć w czasie podróży, a kierowca nie zawsze ma dostęp do internetu, aby móc zgłosić ją przez formularz zamieszczony na stronie www.

Ile czasu mamy na zgłoszenie szkody od jej zajścia?

Czas na zgłoszenie szkody jest określony w Ogólnych Warunkach Ubezpieczenia. Zazwyczaj jest to od trzech do siedmiu dni. W przypadku szkód spowodowanych kradzieżą z włamaniem lub rabunkiem w ciągu 24 godzin od zajścia wypadku należy zawiadomić policję. 

Co należy opisać w zgłoszeniu szkody?

Zgłoszenie szkody powinno zawierać podstawowe informacje, czyli przede wszystkim: datę i miejsce zdarzenia, okoliczności, w których szkoda powstała, krótki opis zdarzenia, które spowodowało szkodę, można również wymienić sprawcę szkody oraz poszkodowanego. W przypadku wypełniania formularza na stronie internetowej należy również określić dane osobowe i numer telefonu do tych osób.

W zależności od rodzaju szkody należałoby załączyć notatkę służbową, notatkę policyjną, notatkę straży pożarnej, zdjęcia czy film z miejsca szkody.

Jakie są dalsze kroki?

Po zgłoszeniu szkody, nadany jest numer szkody, którym należy się posługiwać, przy złożeniu dodatkowych wyjaśnień lub jeśli chcemy uzupełnić dane dotyczące szkody itp.

Towarzystwo, po zgłoszeniu szkody, wnioskuje zarówno do Poszkodowanego jak i Sprawcy o odpowiedzi na pytania. Wówczas należy szczegółowo opisać zdarzenie, które spowodowało szkodę, przedstawić faktury naprawy mienia lub zakupu nowego sprzętu, który uległ zniszczeniu, np. w przypadku szkody spowodowanej pojazdem wolnobieżnym, należy przedstawić uprawnienia osoby, która w momencie szkody kierowała nim, oświadczenie z numerem konta, na które wpłynie odszkodowanie itp.

Przy szkodach o małej wartości cały proces likwidacji szkody rozgrywa się zazwyczaj telefonicznie lub e-mailowo.

Przy szkodach o dużej wartości, z reguły na miejsce zdarzenia przyjeżdża likwidator, który zbiera wszystkie niezbędne informacje dotyczące szkody.

Jaki jest czas na wypłatę odszkodowania?

Okres, w którym Towarzystwo powinno wypłacić odszkodowanie, również określony jest w Ogólnych Warunkach Ubezpieczenia. Z reguły, jeśli wszystko zostało poprawnie zgłoszone i opisane, decyzja w sprawie szkody jest dostarczona zarówno do Poszkodowanego jak i Sprawcy do 30 dni. Oczywiście może być to decyzja o wypłacie odszkodowania lub o odmowie.

W przypadku odmowy, Poszkodowany ma prawo odwołania się od niej lub złożenie sprawy na drogę sądową.

Jeśli potrzebują Państwo pomocy przy zgłoszeniu szkody lub jej likwidacji zapraszamy do kontaktu, pomożemy w tej kwestii.