Odpowiemy na samym początku tego artykułu, że OCZYWIŚCIE, TAK!
W ramach przypomnienia podstawowych informacji dotyczących ubezpieczenia komunikacyjnego. Każdy kto posiada pojazd mechaniczny jest zobowiązany do jego zarejestrowania i wykupienia obowiązkowego ubezpieczenia odpowiedzialności cywilnej posiadaczy pojazdów mechanicznych.
W ramach ubezpieczenia komunikacyjnego jest możliwość ubezpieczenia pojazdu w innych, dodatkowych ryzykach, np.:
- Ubezpieczenia AutoCasco
- Ubezpieczenia Następstw Nieszczęśliwych Wypadków
- Ubezpieczenia Assistance
- Ubezpieczenia Szyb
- Ubezpieczenia Opon
- Ubezpieczenia bagażu
- Ubezpieczenia dodatkowego wyposażenia
- Ubezpieczenia GAP
- Ochrony zniżek w ryzyku OC i AC
- Zielonej Karty
- Systemu Bezpośredniej Likwidacji Szkód (BLS)
Ubezpieczenie AutoCasco, jest popularnym rozszerzeniem ubezpieczenia komunikacyjnego. Z reguły jest to ubezpieczenie od wszystkich ryzyk tzw. All Risk czyli ubezpieczenie pojazdu od nagłych, nieprzewidzianych, niezależnych od Ubezpieczonego zdarzeń/wypadków. Obecnie kierowcy zazwyczaj korzystają z ubezpieczenia AutoCasco dla nowych pojazdów, dla młodszych roczników. Dla pojazdów z rokiem eksploatacji 15-18 lat rzadko kiedy decydują się na ubezpieczenie ich w AC. Dlaczego? Ponieważ, z reguły, Towarzystwa Ubezpieczeniowe proponują ubezpieczenie właśnie do 15 roku eksploatacji, ale oczywiście są wyjątki.
Do ubezpieczenia właściciel pojazdu powinien określić sumę ubezpieczenia, na którą pojazd będzie ubezpieczony. Suma ubezpieczenia określą górną granicę odpowiedzialności Towarzystwa za wypłacone szkody.
Kto określa sumę ubezpieczenia? Przy nowym pojeździe nie ma powodu do zmartwień, ponieważ suma ubezpieczenia zawarta jest na fakturze lub w umowie kupna-sprzedaży. Przy wznowieniu ubezpieczenia, Ubezpieczony podając przebieg, może zawnioskować do Towarzystwa o wycenę pojazdu.
Ubezpieczenie AutoCasco jest dla pojazdu, rzeczy ruchomych, natomiast ubezpieczenie Następstw Nieszczęśliwych Wypadków jest ubezpieczeniem osobowym, obejmującym ochroną zdrowie i życie kierowcy oraz pasażerów. Towarzystwa Ubezpieczeniowe oferują ubezpieczenie z sumą ubezpieczenia na wszystkich członków zdarzenia lub dla każdego pasażera osobno.
Ubezpieczenie Assistance jest niezbędne w momencie wypadku, kolizji, awarii oraz kradzieży pojazdu. Zazwyczaj podstawowe warianty ubezpieczenia Assistance, które z reguły są bezskładkowe, nie posiadają ochrony w przypadku awarii pojazdu. Zakres ryzyka Assistance umożliwia skorzystanie m.in. z holowania, auta zastępczego, wynajmu hotelu czy zakupu biletów w celu kontynuowania podróży. Zakres terytorialny również ma znaczenie, jeśli planujemy dalszą podróż lepiej poinformować o tym Ubezpieczyciela, aby zapewnić jak najlepszą ochronę.
Ubezpieczenie szyb. Z reguły szkody w szybach likwidowane są w ryzyku AutoCasco. Jeśli jednak chcemy, aby szkody z szyb nie zapisywały się w Raporcie Szkodowym i nie powodowały zwyżki składki przy kontynuowaniu ubezpieczenia, rozszerzamy ubezpieczenie o ryzyko szyb.
Ubezpieczenie GAP jest propozycją dla pojazdów zakupionych u dealera, głównie dla nowych, drogich samochodów. Z reguły to właśnie salon samochodowy, sprzedając pojazd w leasingu narzuca na posiadacza pojazdu ubezpieczenie GAP, czyli gwarancje wypłaty odszkodowania w wysokości sumy ubezpieczenia pojazdu, jeśli dojdzie do szkody całkowitej.
Ochrona zniżek w ryzyku OC i AC. Istnieje możliwość wykupienia tzw. ochrony zniżek, czyli w przypadku szkody w ryzyku OC lub AutoCasco, Towarzystwo Ubezpieczeniowe – w momencie kontynuacji ubezpieczenia – nie naliczy dodatkowej zwyżki za wcześniej wypłacone odszkodowanie.
Zielona Karta jest dokumentem, który jeszcze nie tak dawno wystawiany był rzeczywiście na papierze w kolorze zielonym. Od niedawna drukowany jest na zwykłej białej kartce, a nawet akceptowany jest jego wydrukowany skan. Zielona Karta potwierdza zawarcie ubezpieczenia obowiązkowego OC komunikacyjnego, bez konieczności wykupywania dodatkowego ubezpieczenia w następujących Państwach: Albania, Azerbejdżan, Iran, Izrael, Maroko, Mołdawia, Macedonia, Tunezja, Turcja, Ukraina. Do 1 czerwca 2023 roku Zielona Karta była również akceptowana na terenie Białorusi i Rosji. Niestety ze względu na wojnę w Ukrainie, podróżni wyjeżdzający do Białorusi czy Rosji muszą wykupić w tych krajach obowiązkowe ubezpieczenie, które tam obowiązuje.
System Bezpośredniej Likwidacji Szkód (BLS) to ryzyko, które oferowane jest przez nie wiele Towarzystw. Dzięki BLS, Ubezpieczony jako Poszkodowany, nie musi weryfikować, gdzie sprawca kolizji czy wypadku posiada obowiązkowe ubezpieczenie OC. Wystarczy, że poinformuje swojego Ubezpieczyciela, ten wypłaci mu należne odszkodowanie i następnie sam rozliczy się z ubezpieczycielem sprawcy. Jeśli są Państwo zainteresowani ubezpieczeniem komunikacyjnym i potrzebują Państwo porady dotyczącej zakresu ubezpieczenia, zapraszamy do kontaktu, pomożemy w zaaranżowaniu najlepszego ubezpieczenia dla Państwa.
