Czy jest możliwość ubezpieczenia działalności od szkód w postaci czystej straty finansowej spowodowanej przygotowaniem dokumentacji np.: do projektów unijnych na zakup pojazdów transportu publicznego?
Ubezpieczenie każdej działalności rozpatrywana jest indywidualnie przez Towarzystwo. Do oceny ryzyka niezbędne jest podanie wielu danych i czynników, takich jak:
- szczegóły dotyczące rodzaju prowadzonej działalności
- zrealizowany obrót za ostatni rok obrachunkowy
- planowany obrót na koniec roku
- ilość zatrudnionych pracowników
- uprawnienia pracowników przygotowujących dokumentację projektową
- oczekiwaną sumę gwarancyjną i wiele innych.
Pracownik przygotowujący dokumentację do projektu unijnego na zakup pojazdów transportu publicznego nie potrzebuje specjalnych uprawnień, egzaminów itp. W związku z czym nie ma też Rozporządzenia Ministra Finansów o obowiązku ubezpieczenia tego typu zawodu.
Większość Towarzystw zapewne zaproponuje ubezpieczenie działalności ogólnej od odpowiedzialności cywilnej z tytułu prowadzenia działalności i posiadanego mienia, czyli szkody np. spowodowane przewróceniem się osoby trzeciej (klienta firmy projektowej) na mokrej podłodze w biurze projektowym, która została wcześniej umyta, a nie było informacji potwierdzającej ten fakt.
Jeśli jednak chodzi o zgłoszenie szkody przez osobę trzecią spowodowaną nie otrzymaniem dotacji ze względu na błędy w przygotowanym projekcie unijnym – to niestety – szkody z tego tytułu nie zostaną wypłacone z ubezpieczenia.
Aby szkody z tytułu błędów projektowych były ubezpieczone, ogólne ubezpieczenie odpowiedzialności cywilnej powinno być rozszerzone o Klauzulę czystych strat finansowych, które spowodowane są wprowadzeniem produktu lub usługi do obrotu – tego typu szkody w Ogólnych Warunkach Ubezpieczenia (OWU) są wyłączone z odpowiedzialności. Zdarzają się przypadki, że Ubezpieczyciel wyraża zgodę na włączenie tego typu szkód do ubezpieczenia z określonym podlimitem. Jednak w przypadku opisanej wyżej działalności jest to bardzo rzadkie, wręcz bardzo trudne do uzyskania.
Całkiem inaczej przedstawia się sytuacja, jeśli biuro projektowe, które zajmuje się realizacją projektów budowlanych związanych ze wznoszeniem budynków i zatrudnia Projektantów, którzy winni posiadać obowiązkowe ubezpieczenie odpowiedzialności cywilnej architektów oraz inżynierów budownictwa. W tym przypadku, po oszacowaniu ryzyka, które pozytywnie zostanie rozpatrzone przez Ubezpieczyciela, jest szansa na zgodę i rozszerzenie klauzuli czystych strat finansowych o wprowadzenie produktu lub usługi do obrotu. Jeśli są Państwo zainteresowani ubezpieczeniem Odpowiedzialności Cywilnej z tytułu prowadzenia działalności i posiadanego mienia zapraszamy do kontaktu, pomożemy w zaaranżowaniu najlepszej Polisy dla Państwa.