Uzyskanie gwarancji ubezpieczeniowej można podzielić na kilka etapów. Przejdźmy je po kolei.

W pierwszym etapie składany jest wniosek o udzielenie zabezpieczenia wraz z wymaganymi przez dane Towarzystwo dokumentami, na podstawie których dokonywana jest ocena pod kątem możliwości uzyskania gwarancji. W aspekcie przeprowadzanej analizy przedsiębiorstwa Gwarant może przyjąć kryteria odnoszące się zarówno do samego Wnioskodawcy – badana jest wówczas jego zdolność do ewentualnej spłaty roszczenia regresowego, w przypadku skorzystania z gwarancji przez Zamawiającego, jak i ryzyka związanego z samym przedmiotem zabezpieczenia. Warto mieć na uwadze, że obie oceny mogą być przeprowadzane przez Ubezpieczycieli jednocześnie, co usprawnia proces i daje możliwość przekazania Wnioskodawcy szybkiej informacji zwrotnej.

Na samym początku badane są dokumenty Wnioskodawcy, w skład których wchodzą: dokumenty rejestrowe, wyniki finansowe, opinie banków prowadzących rachunki bieżące i kredytowe oraz aktualne zaświadczenia o niezaleganiu z ZUS i Urzędu Skarbowego. Na ich podstawie dokonywana jest analiza finansowa, pozwalająca ocenić kondycję przedsiębiorstwa. W głównej mierze opiera się ona na sprawdzeniu płynności, która ma na celu sprawdzenie czy Wnioskodawca jest w stanie terminowo regulować zobowiązania wobec kontrahentów i rentowności, czyli określenia zdolności Wnioskodawcy do generowania zysku.

Po uzyskaniu pozytywnej oceny Wnioskodawcy – rozpoczyna się kolejny etap, polegający na przedstawieniu oferty współpracy przez Towarzystwo. Podawana jest wtedy wysokość limitu wraz ze stawką za udzielenie gwarancji (w rozróżnieniu na poszczególne ryzyka), wartość minimalnych składek, maksymalny okres gwarantowania oraz zabezpieczenia, jakie są wymagane do podpisania umowy.

Po skutecznym zawarciu umowy z Gwarantem następuje trzeci etap. Jest on związany z przeprowadzeniem analizy pod kątem uzyskania gwarancji ubezpieczeniowej. Przedmiotem oceny jest umowa, której zabezpieczeniem ma być wnioskowana gwarancja. Gwarant analizuje jej przedmiot, zakres oraz okres obowiązywania. Zwraca przy tym szczególną uwagę na wysokość wynagrodzenia, termin realizacji prac, okres rękojmi, fakturowanie, udział podwykonawców, kary umowne, a także zapisy, odnoszące się wprost do zabezpieczenia. Na tym etapie Ubezpieczyciel może poprosić o dostarczenie dodatkowych informacji, które nie były przez niego wymagane na etapie składania wniosku, celem przeprowadzenia szczegółowej oceny ryzyka. Gwarant może się zwrócić na przykład z prośbą o przedstawienie referencji, które potwierdzałyby doświadczenie Wnioskodawcy przy wykonywaniu kontraktów podobnych gabarytowo, co wnioskowane zabezpieczenie.

Po pozytywnie przeprowadzonej analizie kolejnym etapem jest ustalenie treści gwarancji pomiędzy Gwarantem a Beneficjentem w drodze negocjacji, która odbywa się za pośrednictwem Wnioskodawcy. Ostatecznie, aby doszło do jej wystawienia – Zamawiający musi zaakceptować treść oferowanego przez Ubezpieczyciela zabezpieczenia. Warto wspomnieć, że niekiedy zdarzają się sytuacje, w których nie dochodzi do wzajemnego porozumienia. Oczekiwania, co do brzmienia treści gwarancji przez Beneficjenta rozmijają się z możliwościami oferowanymi przez Gwaranta, co prowadzi do odmowy jej wystawienia i przedłożenie przez Wnioskodawcę innej formy zabezpieczenia kontraktu.

Jeżeli jednak Beneficjent ją przyjmie – ostatnim etapem jest opłacenie składki i wydanie zabezpieczenia. Gwarant sporządza gwarancję według uprzednio zaakceptowanego brzmienia i przekazuje polisę do opłacenia Wnioskodawcy. Składka jest zawsze jednorazowa (obejmuje cały okres trwania gwarancji) i płatna z góry – co oznacza, że dopiero po jej opłaceniu jest możliwe wydanie zabezpieczenia, które Wnioskodawca dostarcza finalnie Beneficjentowi.

Podsumowując:

  1. Składany jest wniosek o udzielenie zabezpieczenia.
  2. Przedstawiona jest oferta współpracy przez Towarzystwo.
  3. Przeprowadzenie analizy pod kątem uzyskania gwarancji ubezpieczeniowej.
  4. Ustalenie treści gwarancji pomiędzy Gwarantem a Beneficjentem w drodze negocjacji.
  5. Opłacenie składki i wydanie zabezpieczenia.

Razem z nami przejdziesz przez te etapy z gwarancją, że nic Ci nie umknie. Masz pytania, skontaktuj się z nami TUTAJ